قوله تعالى: یا أهْل الْکتاب اى اهل تورات و انجیل لم تحاجون فی إبْراهیم چرا حجت میسازید خود را در ابراهیم (ع) و ما أنْزلت التوْراة و الْإنْجیل إلا منْ بعْده و خود نفرستادند نه تورات و نه انجیل، مگر پس ابراهیم، أ فلا تعْقلون (۶۵) هیچ مى درنیاورید؟


ها بیدار بید و گوش دارید أنْتمْ هولاء شما که اینان‏اید.


حاججْتمْ حجت مى‏آرید فیما لکمْ به علْم در آنچه شما را بآن علم است.


فلم تحاجون چرا حجت مى‏آرید؟ فیما لیْس لکمْ به علْم در آن چیز که شما را در آن علم نیست و نه از آن آگاهى؟ و الله یعْلم و أنْتمْ لا تعْلمون (۶۶). و خدا داند و شما ندانید.


ما کان إبْراهیم یهودیا ابراهیم هرگز جهود نبود و لا نصْرانیا و نه ترسا بود و لکنْ کان حنیفا مسْلما لکن حنیفى بود، مسلمان. و ما کان من الْمشْرکین (۶۷) و هرگز از انبازگیران و انباز خوانان با خداى نبود.


إن أوْلى الناس بإبْراهیم اولى‏تر مردمان به ابراهیم للذین اتبعوه ایشان‏اند که بر پى اواند و هذا النبی و این پیغامبر و الذین آمنوا و ایشان که بگرویدند و الله ولی الْموْمنین (۶۸) و خداى یار مومنان است و در نصرت و معونت نزدیک بایشان است.


ودتْ طائفة منْ أهْل الْکتاب دوست میدارند گروهى از جهودان، لوْ یضلونکمْ اگر شما را بیراه توانند کرد و از حق شما را بتوانند فریفت، و ما یضلون إلا أنْفسهمْ و بیراه نمیکنند مگر خویشتن را، و ما یشْعرون (۶۹) و نمیدانند.


یا أهْل الْکتاب لم تکْفرون بآیات الله اى اهل کتاب چرا کافر میشوید بسخنان خداى و أنْتمْ تشْهدون (۷۰) و شما گواهى میدهید که تورات حق است.


یا أهْل الْکتاب اى اهل کتاب لم تلْبسون الْحق بالْباطل چرا مى‏آمیزید راستى را بکژى و تکْتمون الْحق و پنهان میدارید چیزى که راست است و درست، و أنْتمْ تعْلمون (۷۱) و شما میدانید راستى آن.


و قالتْ طائفة منْ أهْل الْکتاب، و گروهى گفت از دانشمندان اهل کتاب قوم خویش را: آمنوا بگروید بالذی أنْزل على الذین آمنوا بآنچه فرو فرستادند بر مومنان، وجْه النهار باول روز بگروید و اکْفروا آخره و بآخر روز از آن اقرار و ایمان باز آئید لعلهمْ یرْجعون (۷۲) تا مگر ایشان که به محمد (ص) گرویده‏اند از تصدیق او باز پس آیند.